Izobraževanje je ključni element za razvoj posameznika in družbe, saj omogoča pridobivanje znanja, veščin in vrednot, ki so potrebne za aktivno in odgovorno sodelovanje v sodobnem svetu. Jacques Delors, nekdanji predsednik Mednarodne komisije za izobraževanje, je v svojem poročilu “Izobraževanje: skriti zaklad” predstavil štiri stebre izobraževanja, ki so temelj za celostni razvoj posameznika. Ti stebri vključujejo učenje za znanje, učenje za življenje, učenje za sodelovanje in učenje za vrednote. Vsak izmed teh stebrov poudarja pomembnost različnih dimenzij izobraževanja.
Učenje za znanje pomeni, da mora izobraževanje otrokom in mladim omogočiti pridobivanje trdnega znanja in veščin, ki so potrebne za razumevanje sveta okoli nas. To je osnova za vse nadaljnje učenje in razvoj.
Učenje za življenje se osredotoča na pripravo učencev za življenje v družbi, kjer so potrebne spretnosti, kot so kritično mišljenje, prilagodljivost in sposobnost reševanja problemov. Delors poudarja, da izobraževanje ne sme biti zgolj prenos znanja, ampak mora spodbujati tudi praktične veščine, ki omogočajo uspešno vključitev v družbeni in poklicni svet.
Učenje za sodelovanje nakazuje na pomembnost razvijanja socialnih veščin, ki omogočajo učinkovito sodelovanje z drugimi. To vključuje sposobnost delovanja v skupinah, spoštovanje različnih mnenj in konstruktivno reševanje konfliktov. Ta steber izpostavlja vrednost medsebojnega sodelovanja v globaliziranem svetu.
Učenje za vrednote pa poudarja, da mora izobraževanje razvijati moralne in etične vrednote, kot so spoštovanje človekovih pravic, trajnostni razvoj, solidarnost in enakost. Z izobraževanjem se oblikujejo posamezniki, ki so sposobni prispevati k boljši, pravičnejši in vključujoči družbi.
UNESCO je organizacija, ki si prizadeva za globalno izboljšanje kakovosti izobraževanja. Med njenimi cilji je tudi povezovanje šol, ki sledijo visokim standardom izobraževanja, ter zagotavljanje enakih možnosti za vse učence. UNESCO prizna šole, ki so posebej usmerjene k inovativnemu pristopu k izobraževanju, in jih vključuje v mrežo pridruženih šol UNESCO. Te šole so zavezane k spodbujanju vrednot, kot so mir, pravičnost, trajnostni razvoj in človekove pravice. Kot del te mreže pridružene šole ne le izvajajo učni načrt, ampak aktivno sodelujejo v projektih, ki vključujejo lokalne in globalne izzive, kot so podnebne spremembe, trajnostni razvoj in spodbujanje enakosti med spoloma.
Kot UNESCO-vi mreži pridružena šola smo se zavezali, da Delorsove stebre vključimo v naše izobraževalne prakse, saj si prizadevamo za celostni razvoj učencev – od krepitve njihovega znanja in veščin, do spodbujanja vrednot, ki so potrebne za ustvarjanje pravične in trajnostne prihodnosti.
Ksenija Špur, koordinator UNESCO

